16. fejezet: MENNYDÖRÖG AZ ÁGYÚ, CSATTOG A KARD

> Nem az a szégyen, ha valaki vesztésre áll és visszavonul, hogy rendezze a sorait, elkerülje a további áldozatokat, és egy másik helyen egy másik időpontban majd újra harcoljon. A szégyen az, ha értelmetlenül küldi pusztulásba a vezető az embereit, akár katona, akár cégvezető.

A mondás úgy tartja, hogy „szégyen a futás, de hasznos.” Nos, még csak nem is szégyen. Az ostoba áldozatok csak a filmvásznon mutatnak jól, a gyakorlatban azonban ha egy áldozat haszontalan, akkor értelme sincsen.

Miért lenne szégyen kivonulni egy piacról, ha egyértelmű, hogy nem illik a hosszú távú elképzelésekbe, vagy nem éri meg bennmaradni? Miért lenne szégyen leállítani egy fejlesztést, mikor már gazdaságilag láthatóan túl sokat költöttek rá, és nem is valószínű, hogy meglesz a megoldás? Miért lenne szégyen időben felszámolni egy veszteséges ágazatot, ha megtartása nem stratégiai kérdés, és megoldható a funkciója olcsóbban, külső erőforrással?

Ha már tudjuk, mi az ellenfél erősségének oka, meg kell találnunk a gyenge pontját is. Az erősség mindig magában hordozza a gyengeséget is, ami valakinek az erőssége, gyakran pont abban rejlik gyengesége is. Akármilyen meglepő, a gyengeség gyakran pont az erőből fakad. Mindig vannak olyan pontok, amelyeket az erősek lényegtelennek tartanak, vagy csak egyszerűen elfeledkeztek róluk. Fel kell deríteni ezeket a pontokat, és erre kell koncentrálni a támadást.

 

Egy gerillacég az ötlettől a kipróbálásig pillanatok alatt eljut, és ha látható, hogy nem jött be az elképzelés, hamar kivonul a termékkel a piacról, és valami másba kezd. Könnyen megemészti a kudarcot, jó esetben nem is kudarcként kezeli, hanem értékes tapasztalatként, amelyet beépít majd a következő termékbe. Egy gerillavállalat nem szívja mellre, ha nem sikerül valami, hiszen nincsenek súlyos veszteségei, alacsony a fix költség.

 

Tüzelj és felejtsd el! Ne nézelődj, hogy eltaláltad-e, ne bonyolódj bele egyéni párviadalokba, ne tekintsd személyes ügynek, csak tedd a dolgod! Az ütközet után majd megvonjuk a mérleget. A piaci harctereken is egyre inkább ez a taktika a legkifizetődőbb. Vége a jogvédelmek korának. Kijössz egy termékkel vagy egy szolgáltatással, és hiába vagy te az első a piacon, rövid idő múlva jönnek a többiek. > 17.